torsdag 4 april 2013

Havsöringspremiär!

Äntligen var det dags för havsöringspremiär här på västkusten.
Jag och Kjell begav oss iväg tidigt. Kanske lite väl tidigt med facit i hand. Framme på första fiskeplatsen vid 06:15 och tempmätaren visade -11 !! grader. Svinkallt med andra ord.
Vattnet där vi tänkt fiska bestod mest av is och issörja. Vi stannade inte länge på detta ställe utan åkte istället och käka frukost.

Efter frukosten bytte vi ställe till en plats vi trodde skulle vara riktigt het. Men ack så fel vi kunde ha. Inte ett liv där heller. Så vi bytte för tredje gången plats denna dag till ett område med stora sandstränder och väldigt långgrunt. Solen hade nu börjat värma på fint och det var helt klart behaglig i solen.
Det tog inte många kast med flugspöt innan det sög tag i linan. Vad som till en början kändes som en ganska medioker fisk överraskade mig klart possitivt. Samtidigt som jag själv såg fisken första gången såg den antagligen mig oxå och rusade en 30-40 meter rakt ut. 
Fajten tog lite längre tid än jag igentligen ville då jag självklart hade lämnat kvar håven i bilen.
Så jag vågade mig inte på att landa fisken innan den var ordentligt uttröttad.
Väl landad mättes fisken till 58cm och ca 1.6kg.


Kort därefter hade jag ytterliggare en känning i linan, ett dubbelhugg som jag missade båda gångerna.
Tyvärr kände inte Kjell någonting på hela dagen.
Nästa fiskepass blir nu till helgen som kommer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar